Bramki VoIP – problemy współczesnej telefonii

Najczęściej wykorzystywanymi urządzeniami do komunikacji VoIP są najprawdopodobniej urządzenia Cisco / Linksys z serii PAP2T, SPA2102, SPA112, SPA122. W sieci, którą administruję jest ich kilkaset – niejednokrotnie były one przyczyną, która powodowała, że rwałem (nieliczne) włosy z głowy. Najczęstszymi problemami był brak kompatybilności ze stacjami bazowymi telefonów (problem z DTMF), blokowanie sygnałów DTMF pochodzących np. od centralek alarmowych czy też systemów alarmowych w windach.

Problem 1: brak możliwości dodzwonienia się na numer zarejestrowany na bramce.
Rozwiązaniem (banalnym) tego problemu jest zmiana wartości ‚Registration’. Standardowo w tych bramkach czas ten wynosi 3600 sekund. Z własnych doświadczeń polecam ustawić 120 sekund – ten parametr wymusza ponowną rejestrację konta. Rozwiązywało to 99% takich przypadków.

Problem 2: nieprawidłowo działająca bramka za NATem.
Dwie funkcjonalności: ‚NAT Mapping Enable’ oraz ‚NAT Keep Alive Enable’. Zmiana ich na ‚yes’ powinna załatwić sprawę.

Problem 3: Długie wybieranie numeru.
Tutaj należy trochę poeksperymentować, ciekawostką jest fakt, że wiele zależy również od podłączonego telefonu. Proste, analogowe aparaty wybierają numer szybciej, bazy bezprzewodowe mają tendencję do większej opieszałości. Pierwsze dwie rzeczy: ‚Interdigit Long Timer’ oraz ‚Interdigit Short Timer’. Te parametry określają jak długo bramka VoIP oczekuje na wprowadzenie poszczególnych cyfr numeru oraz decyduje, że jego wprowadzanie zostało zakończone. Polecam wartości: ‚5’ oraz ‚3’. Te sprawdzają się u nas najlepiej. Kolejnym krokiem jest Dial Plan. Na ten temat można poczytać wiele w sieci, jednakże proponowane rozwiązania często nie znajdują przełożenia w polskich realiach. Oto Dial Plan, który mi załatwia sprawę: ([1-9]xxxxxxxx|00[1-9]xxx.|*xx|#xx|##xx|112|98x|99x)
Czas wybierania numeru skraca się z ~10 do około ~2-3 sekund.

Problem 4: Centralki alarmowe
Tutaj problemy pojawiają się regularnie i należy trochę się pochylić nad dopracowaniem rozwiązania. Najczęściej bramki VoIP pełniły rolę wyjścia na świat central przeciwpożarowych. Oto parametry, które u nas sprawdzają się najczęściej:

Kodek: tylko G711u albo G711a – z doświadczenia wiem, że G729 uniemożliwia prawidłowy transport DTMF w przypadku central
Silence Supp Enable: no
DTMF Process Info: yes
DTMF Process AVT: yes
DTMF TX Method: InBand (wmodulowuje DTMFy w głosowe pakiety RTP) – najważniejszy parametr!
DTMF TX Mode: Normal (tryb strict może powodować problemy)
DTMF Playback level: -16
DTMF Playback length: .1
Detect ABCD/Playback ABCD: yes

i parametry samego PSTNa:

Ring Frequency: 20
Ring Voltage: 85
CWT Frequency: 440@-10
Ring Waveform: trapezoid
Synchronized Ring: no
Port Impedance: 600
Output/Input port gain: -3

Problem 5: Współpraca z dźwigami osobowymi (systemy alarmowe)
Problem najczęstszy, bardzo trudna współpraca z technikami po stronie operatora dźwigów. Dźwigi Schindlera działały bardzo losowo, jednego dnia było ok i windy uzyskiwały aktualne UDeTy, kilka miesięcy później testy nie wychodziły prawidłowo. Dźwigi Otisa nie sprawiały problemów, podobnie jak Kone i Thyssen Krupp. Tam gdzie problem występował – chodziło o DTMF. Podsyłane przez producentów specyfikacje miały się nijak do tego, co w praktyce chciało działać. Poniżej macie wyniki moich eksperymentów różnorakimi producentami dźwigów osobowych na przełomie 2, 3 lat.

Działające moduły:
Linksys SPA2102 / Linksys PAP2T / Grandstream GXW4024

Nie działające (zawodne) moduły:
Cisco SPA112 / Cisco SPA122

Specyfikacja portu PSTN:

Ring waveform: Trapezoid
Ring frequency: 25
Ring voltage: 85-95
Ring idle voltage: 50-60
FXS Port Input Gain: -3
FXS Port Output Gain: -3
FXS Port Impedance: 600

I dla DTMFu:

DTMF Playback level: -16
DTMF Playback length: .1
Detect ABCD: enabled
Playback ABCD: enabled
DTMF Process Info: yes
DTMF Process AVT: yes
DTMF Tx Method: InBand

Audio:

Preferred: G711a (na G711u sporadycznie niepoprawnie transmitowane są DTMFy!)
Silence Supp Enabled: no
Echo Canc Enable: yes
Echo Canc Adapt Enable: yes

Wycinek konfiguracji dla Grandstream

Program — 1.0.8.4 Bootloader — 1.0.0.15 Core — 1.0.8.2 Base — 1.0.8.4

ADVANCED SETTINGS
Dial Tone: f1=425@,f2=425@-13,c=0/0;
Ringback Tone: f1=425@,f2=425@-19,c=2000/4000;
Busy Tone: f1=425@-24,f2=425@-24,c=500/500;
Reorder Tone: f1=425@-24,f2=425@-24,c=250/250;
Confirmation Tone: f1=425@-11,f2=425@-11,c=100/100-100/100-100/100;
Call Waiting Tone: f1=425@-13,c=425/10000-300/10000-0/0;
Prompt Tone: f1=425@-13,f2=425@-13,c=0/0;

BASIC SETTINGS
Preferred DTMF method:
(in listed order)
Priority 1: RFC2833
Priority 2: SIP INFO
Priority 3: In-audio

PROFILE 1
Disable DTMF Negotiation: Yes (use above DTMF order without negotiation)
Disable Call-Waiting: Yes
Dial Plan: {xxxxxxxxx}
Use First Matching Vocoder in 200OK SDP: Yes
Preferred Vocoder:(in listed order)
choice 1: PCMA
choice 2: PCMU
Voice Frames per TX: 1
Symmetric RTP: No
Fax mode: Pass-Through
Fax tone detection mode: Callee
Jitter buffer type: Adaptive
Jitter buffer length: Medium
Gain: TX 0db RX, 0db TX
Disable Line Echo Canceller (LEC): No

Comments

  1. By zyzakin

    Odpowiedz

    • By Blogtech

      Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *